
Djamila is de populairste Nederlandstalige vrouwelijke YouTuber
Djamila (33) was al actief op YouTube voordat een groot deel van haar doelgroep überhaupt geboren was. Met 1,7 miljoen abonnees is ze de populairste vrouwelijke Nederlandstalige YouTuber. Hoe is Djamila begonnen en hoe blijft ze na vijftien jaar YouTube nog steeds relevant?
Van verlegen meisje naar succesvolle YouTuber
“Ik was ontzettend verlegen”, vertelde Djamila jaren geleden aan Trouw. “Voor mijn gevoel heb ik in mijn kindertijd nooit iets gezegd, maar ik merkte toen dat ik het eigenlijk heel leuk vond om op een podium te staan.”
Als vijftienjarige hoopte ze ontdekt te worden als zangeres. Daarom begon ze muziek op YouTube te zetten in een tijd dat veel mensen nog nooit hadden gehoord van het video-platform.
Nadat ze enkele jaren heeft gewerkt aan het YouTube-kanaal, slaat ze een andere richting in. Het muziekkanaal loopt een beetje vast, en om een band op te bouwen met haar achterban besluit ze op een nieuw kanaal (MeisjeDjamila) knutselvideo’s te gaan opnemen.
Deze koerswijziging slaat aan: een video waarin ze een Rainbow Loom (armband van elastiekjes) maakt is tot op de dag van vandaag haar meest bekeken video (19 miljoen views).
‘Ik vond Roblox geweldig’
Na het knutselen gaat ze over op slijmvideo’s – in die tijd ontzettend populair. Als de slijmtrend afzwakt gaat ze op zoek naar een volgend onderwerp en zo komt ze uit bij Roblox, vertelt Djamila aan het NOS Jeugdjournaal. “Ik vond het geweldig!”
En Roblox vindt ze nog steeds fantastisch: bijna tachtig procent van de video’s in 2024 ging over het spel. In haar Roblox-video’s is ook Dutchtuber regelmatig te zien.
Doorgaan ondanks kritiek
De begindagen van Djamila op YouTube waren niet altijd even makkelijk. “In het begin heb ik gehoord dat ik een beetje teveel was, dat ik te luid was, dat ik teveel schreeuw en te positief ben. Ik bleef gewoon doorgaan want ik geloofde er heel erg in.”
Dat geloof was niet onterecht, want Djamila is de populairste Nederlandstalige vrouwelijke YouTuber met 1,7 miljoen abonnees. Even ter vergelijking: OnneDi staat tweede met bijna 900 duizend abonnees. Daarnaast haalde Djamila vorig jaar 123 miljoen views (gemiddeld 256 duizend views voor nieuwe video’s) en ook stond ze maar liefst vijftien keer in YouTube Trending.
Ondanks verloop in achterban constant in views
In onderstaande grafiek zie je dat de views van Djamila over de tijd ook behoorlijk constant zijn:

Dat de views redelijk constant zijn is eigenlijk best wel opvallend. Aangezien Djamila tegenwoordig vooral Roblox-content maakt (Roblox is vooral heel populair onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar), haken kijkers na een paar jaar weer af. Dit is ook te zien in de reacties op het NOS Jeugdjournaal-interview met haar: “Djamila was echt mijn jeugd.”
‘Like deze video met je rechterhand’
Het aantal likes op video’s van Djamila ligt overigens super hoog: gemiddeld liket 5,4 procent van de kijkers een video. Ter vergelijking: bij Enzo Knol ligt dit percentage op 2,4 procent, en bij Dutchtuber met vergelijkbare content op 4,6 procent.
Bij Djamila ligt het percentage zo hoog omdat ze bij vrijwel elke video op een creatieve manier oproept om een like te geven. “Like deze video met je rechterhand als je dit kijkt vanaf je telefoon en anders like je hem met je linkerhand.” Deze creativiteit wordt beloond met heel veel likes.
Bewust video’s maken die ze niet leuk vindt
Veel van de video’s maakt Djamila omdat ze het zelf leuk vindt, maar ook regelmatig maakt ze bewust content die ze niet leuk vindt (zoals vieze eet-challenges).
“Soms zie ik echt een video waarvan ik denk: ‘Oh dat lijkt me geweldig om te doen'”, vertelt ze aan het Jeugdjournaal. “Soms zie ik iets van dat lijkt me helemaal niet leuk om te doen, maar het zou wel leuk zijn om te kijken dus misschien moet ik het dan ook maar doen.”
In totaal besteedt ze ongeveer vijf dagen per week aan haar YouTube-content, en publiceert ze drie video’s per week.
Muziek, acteren en een boek schrijven
Naast haar carrière als YouTuber, is Djamila ook zangeres, actrice en sinds vorig jaar zelfs schrijver. Haar meest beluisterde nummer op Spotify is Niemand Weet (3,3 miljoen keer beluisterd). Als actrice speelde ze inmiddels al in dertien films en series, waarbij de hoofdrol in Misfit de bekendste rol is.
Vorig jaar bracht Djamila bovendien haar eerste kinderboek uit samen met Daniëlle Bakhuis: Mila en de magische dromenvanger. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat Nederlandse YouTubers die zich richten op een jonge doelgroep een eigen kinderboek uitbrengen.
‘Positiviteit uitstralen’
Als kind was Djamila heel fantasierijk, vertelt ze aan het NOS Jeugdjournaal. “Ik vind het belangrijk dat de jongere generatie hun fantasie blijft gebruiken.”
Voorlopig hoopt Djamila lekker door te kunnen gaan met de content die ze maakt. “Ik hoop met alles wat ik doe in het leven dat ik positiviteit uitstraal en uit blijf stralen en dat is wat ik heel graag mee wil geven aan iedereen.”
Meest bekeken YouTube-video’s van Djamila
-
1.
10:28
Rainbow Loom Nederlands – Dragon Scale31 mei 201419,5M views -
2.
0:14
Mirror Challenge 🪞18 mrt 202310,4M views -
3.
12:56
Mystery slijm handschoenen challenge met Bibi4 nov 20188,6M views -
4.
12:52
Loom Bands Nederlands – Rotini tutorial – Rainbow Loom19 jul 20146,3M views -
5.
10:11
Tweeling telepathie slijm challenge16 sep 20186,2M views
Djamila in social cijfers
Djamila heeft in totaal 3,7 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:
- YouTube: 1,8 miljoen abonnees en 1,3 miljard views op 1.663 video’s (waarvan 143 Shorts)
- Instagram: 379.441 volgers met 49 berichten
- TikTok: 1,5 miljoen volgers, 30 miljoen likes en 159 miljoen views op 279 video’s