
Hoe De Zoete Zusjes het famillievloggen achter zich lieten en uitgroeiden tot kindermerk
1,2 miljoen verkochte boeken, een theatertour én ruim 700.000 abonnees. En dat terwijl de hoofdrolspelers inmiddels uit beeld zijn verdwenen. Het YouTube-kanaal De Zoete Zusjes bewijst dat je een succesvol kindermerk kunt blijven bouwen, ook nadat je besluit je kinderen niet meer herkenbaar in beeld te brengen.
Wat in 2016 begon als familievlog groeide uit tot een merk dat honderden miljoenen views heeft gegenereerd. Nu ook een landelijke theatertour op de planning staat, is het tijd om te duiken in de wereld van De Zoete Zusjes.
Van spontaan idee tot succes
Het kanaal ontstond simpelweg omdat één van de dochters uit de familie De Zoete haar eigen filmpje op YouTube wilde plaatsen. Zonder marketingstrategie of lange brainstormsessies was hun achternaam per toeval een gouden greep. De Zoete Zusjes: letterlijk twee zussen met de achternaam De Zoete. Wat begon als spontaan huiskamerproject, zou uitgroeien tot een van Nederlands meest bekende kindermerken.
De kinderen speelden de hoofdrol in video’s waarin ze knutselden, challenges aangingen of avonturen beleefden. Heel soms verscheen ook hun oudere broer in beeld, terwijl de ouders een prominente rol spelen. Deze vrolijke content sloeg aan bij het publiek, maar het gezin begon steeds meer na te denken over de keerzijde van de bekendheid voor hun jonge kinderen.
Kritiek op familievloggers
Hoewel De Zoete Zusjes bekendheid verwierven als één van Nederlands bekendste familievloggers, kozen ze al jaren geleden voor een andere aanpak. In april 2025 werd de familie toch nog genoemd in een kritische BOOS-aflevering over vloggende families, waarin zorgen werden geuit over de privacy en het welzijn van kinderen die opgroeien voor de camera.
In hun reactie benadrukten de ouders dat zij juist al jaren geleden bewust afstand namen van het maken van content met hun eigen gezin. “Omdat de kinderen ineens overal herkend werden, hebben we een aantal jaar geleden bewust gekozen de kinderen niet meer in beeld te brengen. Een keuze waar we als gezin nog steeds helemaal achter staan”, lieten ze weten.
In hun uitgebreidere verklaring aan BOOS laten ze weten: “Onze oudste dochter is al bijna veertien en al bijna vier jaar niet meer te zien in de video’s en onze jongste dochter is al bijna drie jaar gestopt.” In plaats daarvan verschijnen nu figuranten in kostuums, waardoor het merk kon blijven bestaan terwijl de echte Zoete Zusjes weer ‘heerlijk anoniem door het leven gaan en daarvan genieten’.
Opvallende dip in totaal aantal views
De impact van de BOOS-uitzending op het kanaal is direct zichtbaar in de data. Waar De Zoete Zusjes structureel zo’n zeven miljoen YouTube-views per maand binnenhalen, is er deze maand een dramatische daling te zien (zie onderstaande grafiek). Op dezelfde dag dat de BOOS-video online kwam, werden direct zes oudere video’s van het kanaal verwijderd. In de weken erna volgden nog eens 61 video’s – samen goed voor 70 miljoen views.
Dit patroon van content-opschoning is overigens geen eenmalige actie. Al in april 2024 verwijderden ze in slechts twee dagen tijd maar liefst 325 video’s. De BOOS-aflevering lijkt de motivatie te zijn voor een nieuwe opschoningsactie om het digitale verleden van de kinderen steeds verder uit te wissen, passend bij hun strategie om de echte Zoete Zusjes weer een normaal leven te gunnen.

Voorbeeldfunctie
Ook toen de zusjes nog wel in beeld waren, werd de familie zich steeds bewuster van een voorbeeldfunctie. Moeder Hanneke de Zoete vertelde in 2021 aan Pointer: “We merken steeds meer dat kinderen onze video’s willen nadoen. Daarom willen we onze verantwoordelijkheid nemen en een gezonde leefstijl en voedingspatroon promoten.“
De snoep in video’s werd steeds meer vervangen met gezond voedsel. En bovendien geeft Hanneke aan dat ze zich nog nooit lieten betalen door voedingsmerken.
50 meest bekeken Nederlandstalige kanalen
De kinderen zijn dus inmiddels uit beeld verdwenen (behalve bij oude content), maar ook met de nieuwe strategie blijft het kanaal succesvol. De video’s die in 2024/2025 zijn geüpload halen gemiddeld 300 duizend views per video (Shorts 146 duizend). Het kanaal hoort met zeven miljoen views per maand bij de 50 meest bekeken Nederlandstalige kanalen.
Kinderboeken en theatertour
Inmiddels is het succes van De Zoete Zusjes niet meer beperkt tot YouTube. Moeder Hanneke de Zoete was eerst basisschooljuf, maar richt zich nu volledig op het schrijven van kinderboeken. “Eerst was het nog een hobby naast mijn werk, maar de combinatie is niet meer te doen. Ik was alleen nog maar aan het rennen en vergat te genieten”, zegt ze hierover tegen Ede Stad.
In totaal zijn er in tussen meer dan dertig kinderboekjes in de serie De Zoete Zusjes, die samen meer dan 1,2 miljoen keer zijn verkocht! Daar blijft het niet bij, vanaf september begint namelijk ook een theatertour van De Zoete Zusjes.
Anonimiteit
Het verhaal van De Zoete Zusjes laat zien dat een grote transformatie kan werken op YouTube, zelfs als de hoofdrolspelers daarmee van het toneel verdwijnen. Over familievloggers is reeds veel gezegd en geschreven, en ik hoop dat meer mensen het voorbeeld volgen om hun kinderen de anonimiteit weer te gunnen.
Meest bekeken YouTube-video’s van De Zoete Zusjes
De meest bekeken video’s van De Zoete Zusjes zijn toevallig allemaal uit de periode 2018-2019, toen de twee zusjes nog wel in beeld waren.
-
1.
13:09
FORTNITE DANCE CHALLENGE!! [Fortnite Dansjes Nadoen Met Onze Vrienden]1 aug 201815,8M views -
2.
29:03
HOME ALONE 2 met de Zoete Zusjes [De Leukste KERSTFILM]19 dec 201815,0M views -
3.
22:05
HOME ALONe met de Zoete Zusjes [Dé Leukste KERSTFILM Van Het Jaar!]20 dec 201714,3M views -
4.
14:34
De Zoete Zusjes en het magische schoentje [Sinterklaas Film]28 nov 201812,9M views -
5.
7:59
Gummy food vs real food challenge [echt alle soorten snoep]9 aug 20179,0M views
De Zoete Zusjes in social cijfers
De Zoete Zusjes heeft in totaal ruim 800 duizend volgers verdeeld over 2 verschillende platforms:
- YouTube – De Zoete Zusjes: 746.000 abonnees en 630 miljoen views op 431 video’s (waarvan 33 Shorts)
- YouTube – SweetGameFamily: 42.000 abonnees en 4,5 miljoen views op 98 video’s
- Instagram: 39.510 volgers