Dansend TikTok-duo Brooke & Jess (4,7M volgers) trekt wereldsterren aan: ‘Content moet echt en herkenbaar zijn’

Ze werden al benaderd door megasterren Meghan Trainor, Katy Perry en Paris Hilton. Tegelijkertijd deed Shakira hun dansje na bij Jimmy Fallon. Het Britse duo Brooke & Jess heeft miljarden views en bijna vijf miljoen volgers op TikTok. Jess Qualter: “Hoe meer de content is gecureerd, hoe minder het publiek zich erin herkent.”

Passie voor dansen

Tijdens SXSW London belandde ik bij de sessie Dancing to virality, waarin Brooke Blewitt (25) en Jess Qualter (24) vertellen hoe ze in drie jaar tijd al dansend TikTok hebben veroverd en daarmee op de radar kwamen te staan van grote muzikanten en platenlabels.

Het duo leerde elkaar kennen tijdens hun theateropleiding in Londen. Ze komen beide uit compleet andere delen van Engeland, maar door hun passie voor dansen kruisten hun paden. Ze woonden samen in Londen en spendeerden veel tijd thuis vanwege de covid-periode.

Het begin van Brooke & Jess

In april 2022 komt hun leven op de kop te staan. Ze maakten destijds nog geen TikTok-video’s samen, totdat de For You-feed van Jess vol kwamen te staan met Jiggle Jiggle van Louis Theroux. “Dit is zo pakkend”, reflecteert ze tegenover het Britse Cosmopolitan. Ze besluiten samen een dansje te bedenken: “Ik weet niet wat ons bezielde om dit te doen.”

Omdat ze geen make-up op hebben besluiten ze een zonnebril op te zetten. Ook hebben ze een hoodie aan. Geen bewuste keuze, maar het blijkt een perfecte keuze te zijn. “We denken dat het misschien zo is ontploft omdat de content zo herkenbaar is”, reflecteren ze bij de Daily Mail. “We dragen gewoon trainingspakken en dansen thuis. En de choreo is simpel genoeg dat iedereen het kan proberen.”

“We plaatsen de video op Jess haar account”, vertelt Brooke aan Cosmopolitan over de video die hun leven veranderde. De volgende dag moet het duo werken. Brooke werpt gedurende de dag een blik op de views: één miljoen!

Shakira doet dansje na

De video explodeert, vooral nadat niemand minder dan Shakira hun dansje nadoet in de Tonight Show with Jimmy Fallon. Het duo besluit daarna om een gezamenlijk account aan te maken en elke dag om half negen ’s avonds een video te uploaden. De video waar alles mee begon heeft tegenwoordig 72 miljoen views.

Vijf lessen van Brooke & Jess

Wat begon met een dansje wat toevallig viraal ging, is uitgegroeid tot een succesvol account met miljoenen volgers en miljarden views. Jess vertelt tijdens SXSW London: “Labels nemen contact met ons op: Katy Perry heeft een nieuw nummer. Wil je samenwerken?”

Tijdens de SXSW-sessie vertellen Brooke Blewitt en Jess Qualter over hoe zij succesvol zijn geworden op TikTok. Ik heb daar vijf lessen uitgehaald.

De eerste les is ‘Maak authentieke content‘. Jess vertelt hierover: “Hoe meer de content is gecureerd, hoe minder het publiek zich erin herkent.” Zelf scrollt ze door als er een over-geproduceerde video in haar feed langs komt. “Het moet echt en herkenbaar zijn.” Zelf beperken ze bijvoorbeeld het aantal takes dat ze doen voor een video, zodat de content zo echt mogelijk over komt.

De tweede les: “Consistentancy is key“. Het is een les die vaak langskomt in mijn Creator analyses, maar ook het Britse duo onderstreept dit. Of zoals ze het zelf mooi formuleren: “When we are slacking the views are slacking.”

Het blijft niet alleen bij woorden: in de afgelopen drie jaar plaatsen ze vrijwel dagelijks een TikTok-video. Ze proberen daarbij het maken van video’s wel te batchen, Op sommige werkdagen maken ze wel twintig video’s op een dag.

Les drie: maak content die je zelf ook leuk vindt. “We proberen altijd te dansen op iets wat leuk vinden”, vertelt Brooke. “Als wij iets leuk vinden, gaan we er vanuit dat we dat ook uitstralen.”

Hoe verzint het duo nieuwe contentideeën? Het antwoord is TikTok. Ze scrollen beide op hun eigen Voor jou-feed en selecteren de content die ze leuk vinden. Daarna pitchen ze de ideeën aan elkaar.

Vier: samenwerkingen zorgen voor nieuw publiek. Als voorbeeld noemt Jess de samenwerking met Fortnite die ervoor zorgden dat ze een nieuwe doelgroep konden bereiken. “Samenwerkingen brengen meer mensen naar ons toe.”

De vijfde en laatste les: experimenteer! “Alles wat we op TikTok plaatsen, plaatsen we ook op andere platformen”, vertelt het duo. “We zetten alles online en kijken wat werkt.”

Zonnebrillen af en een blik op de toekomst

Zonnebrillen en hoodies zijn kenmerkend voor Brooke & Jess, maar ze proberen langzaam dat beeld te veranderen. “We zetten de zonnebril steeds minder vaak op, omdat het bijna als een vermomming aanvoelde”, vertelt Brooke aan Cosmopolitan.

Tijdens SXSW blikken ze kort vooruit op hun toekomst: “We willen graag ons platform gebruiken om iets met muziek te gaan doen.”

Bij Cosmopolitan vullen ze daarop aan dat ze graag een soortgelijk pad willen bewandelen als de Amerikaanse DanceTokkers Addison Rae en Charli D’Amelio (wereldwijd de nummer twee en vijf wat betreft volgers). Addison Rae bracht dit jaar een eigen album uit, terwijl Charli D’Amelio samen met haar familie een eigen reality show had. Brooke: “Maar ik weet dat we er altijd naast blijven dansen.”

Brooke & Jess in social cijfers

In totaal hebben Brooke & Jess 6,2 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:

  • YouTube: 573.000 abonnees en 183 miljoen views op 370 video’s (waarvan 230 Shorts)
  • Instagram: 898.360 volgers en 978 berichten
  • TikTok: 4,7 miljoen volgers, 251 miljoen likes en 2,5 miljard views op 979 video’s

Deel dit artikel: