Boaz van Boggelen door YouTube van freerunner naar ondernemer met eigen trampolinepark

Freerunning, snelle auto’s, een eigen trampoline- en springkussenpark, en ook nog een eigen huis in Zweden. Boaz van Boggelen (25) heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en het is een understatement dat hij lekker gaat. Zo stond hij afgelopen jaar met zijn drie YouTube-kanalen maar liefst vijftig keer in YouTube Trending.

YouTuber worden was niet de ambitie

“Ik heb nooit bedacht dat ik een YouTuber wilde worden”, zo vertelt Boaz aan het NOS Jeugdjournaal. “Ik maakte altijd al een beetje filmpjes voor de lol. Nooit voor publiek, gewoon voor mijzelf.”

Totdat Boaz op een dag aan het freeunnen is in Amersfoort en daar YouTuber Quin van der Zeeuw (UberQuin) tegenkomt die een freerunning-video aan het opnemen is. Boaz besluit mee te doen. “Toen veel mensen dat gingen kijken, kwam van het één het ander.” Boaz uploadt uiteindelijk in 2016 zijn eerste video op zijn eigen kanaal.

Boaz van Boggelen maakte van zijn hobby zijn werk

Rond 2016 is Boaz ook bezig met de opleiding Mediavormgeving, maar hij was in die tijd nog helemaal niet bezig met wat voor baan hij wilde. Zo vertelt hij in de podcast Young Ones. “Ik vond filmpjes maken leuk, ik vond freerunning leuk, en eigenlijk ging ik dat gewoon doen.” Boaz heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt.

Toen het kanaal op een gegeven wat meer tractie kreeg, werd het steeds meer een serieuze bijbaan. Ineens kreeg hij 1.000 euro voor het promoten van een bedrijf. In plaats van één video per week verhoogde hij de frequentie naar twee per week. Totdat hij met vrienden op vakantie naar Kroatië gaat.

“We doen hier elke dag iets leuks, ik maak gewoon elke dag een video.” Na de vakantie gaat Boaz door met zijn dagelijkse ritme en houdt dat uiteindelijk tweeënhalf jaar vol. “Ik heb het geluk gehad dat het allemaal werkte. Dat ik op de goede tijd de goede sport deed, de goede soort video’s maakte, en het presenteren een beetje in me zat.”

Boost door corona-periode

Waar meestal met een booster iets anders werd bedoeld in de corona-pandemie, is die periode voor veel creators een enorme boost voor hun views. Voor Boaz betekent het dat hij in sommige maanden tien tot twaalf miljoen views haalt.

Omdat hij in die periode nog thuis woont, komen alle advertentie-inkomsten in een spaarpotje terecht. Hij besluit om samen met een compagnon te investeren in een trampolinepark. “Ik ga het gewoon proberen.  Als het niet lukt, is het geld weg, dat is dan jammer, maar het is ook maar geld.” Bovendien verdient Boaz van Boggelen in die periode nog steeds geld met zijn YouTube-video’s, dus hij heeft iets achter de hand.

In de corona-periode kan het trampolinepark nog niet open, maar kan Boaz wel zijn publiek enthousiast maken via social media. Hierdoor gaat het trampolinepark alsnog vliegend van start. Toch haalt hij geen euro uit zijn trampoline-bedrijf. Hij gebruikt het geld om te investeren in een volgend bedrijf, zo heeft hij inmiddels ook een springkussenpark geopend.

24/7 werken

In de periode dat Boaz dagelijks vlogt staat hij om zeven uur ’s ochtends op en werkte hij tot twee uur ’s nachts door om te editten. En dat zeven dagen in de week. Met de energie van een achttienjarige lukt het. Maar, zegt Boaz, “Ik zou het nu echt niet meer kunnen.”

Vakanties waren in die tijd misschien nog wel het zwaarst. Overdag leuke dingen doen, maar vooral leuke dingen filmen. “In je achterhoofd ben je bezig met hoe leg ik dit vast?” Als je ’s avonds thuiskomt, gaat iedereen ontspannen, behalve Boaz. “Dan klap jij je laptop open en ga je beelden importeren en ga je editen.”

Het lijkt altijd heel makkelijk. Er gebeurt iets en toevallig heb je je camera aanstaan om het te filmen. In werkelijkheid is het een stuk complexer vertelt Boaz. “Iemand gaat iets geks doen. Wacht! Ik ga even een GoPro aanzetten.” Vooral mentaal kan YouTube daarbij heel slopend zijn.

Beginnen met YouTube is lastiger geworden

“Ik kan niet alleen meer filmen wat ik zelf doe, dat boeit niemand meer”, vertelt Boaz bij Young Ones. Tegenwoordig komt er zoveel meer bij YouTube kijken om succesvol te zijn. “Ik wil daar eigenlijk helemaal niet in meegaan. Ik wil gewoon laten zien wat ik vet vind. Alleen ja, het moet ook geld in het laatje brengen. Je moet ook je weergaven halen wil het rendabel blijven.”

“De enige mensen die hard groeien, doen grote Amerikanen na”, zo vertelt Boaz van Boggelen in 2023 over MrBeast-copycats. “Wil je in één keer een hoog bereik halen, dan zal je eerst even mee moeten gaan met de trends die er zijn. Als je eenmaal een bereik hebt dan kun je het op je eigen manier doen.”

Maar, zegt Boaz, die overstap is lastig. “Dan heb je het risico dat mensen je volgen voor de content en niet voor jou. Als je dan content maakt wat om jou gaat, dan boeit het ze niet meer.” Dat heeft hij zelf ook gemerkt toen hij probeerde af te stappen van zijn freerunning-content. Maar in die tijd was die overstap nog wel makkelijk om te maken.

Mensen hun leven beïnvloeden

Content maken draait voor Boaz overigens niet alleen maar om plezier maken. Tegen NOS Jeugdjournaal: “Ik vind het super leuk dat ik kids aan het sporten kan krijgen.” Hij heeft al veel e-mails gekregen van ouders dat hun kind door Boaz zijn filmpjes sportief is geworden. “Dat vind ik super om te zien, dat ik zo mensen hun leven kan beïnvloeden. En op een goede manier gelukkig.”

In 2024 stond Boaz van Boggelen met zijn drie kanalen maar liefst vijftig keer in de Nederlandse YouTube Trending. Met zijn kanaal JumpXL Ede By Boaz stond hij zelfs in de top tien van kanalen met de meeste Trending-video’s. Ook in de Belgische Trending was Boaz regelmatig te vinden, daar opvallend genoeg met het meeste met zijn hoofdkanaal Boaz.

Views nemen toe voor Boaz

In de grafiek hieronder heb ik het totale aantal views op het YouTube-kanaal Boaz geplot. Elke maand stijgt het flink door, maar precies in het midden zie je een trendbreuk. Vanaf dat moment gaat de groei ineens veel sneller. Dit komt voornamelijk door de succesvolle Shorts-content van Boaz.

Boaz van Boggelen - YouTube views per maand in grafiek

Je ziet trouwens dat in de periode dat de views toenemen, dat tegelijkertijd ook het aantal abonnees toeneemt (grafiek hieronder). Het onderstreept maar weer eens dat Shorts één van de effectiefste manieren is om nieuwe abonnees binnen te harken. Boaz staat op zijn hoofdkanaal inmiddels op 759 duizend abonnees.

Boaz van Boggelen - YouTube nieuwe abonnees per maand in grafiek

Meest bekeken YouTube-video’s van Boaz van Boggelen

Hieronder zie je de populairste video’s van Boaz (exclusief Shorts). Boaz heeft overigens ook twee Shorts met meer dan 3 miljoen views; eentje over hoe je niet geraakt wordt door de twister (3,4M views) en de andere over de glijbaan (3,1M views).

Boaz van Boggelen in social cijfers

Inclusief JumpXL Ede By Boaz heeft Boaz van Boggelen in totaal 2,6 miljoen volgers verdeeld over acht accounts:

YouTube

  • Boaz: 759.000 abonnees en 446,7 miljoen views op 1.737 video’s (waarvan 361 Shorts)
  • JumpXL Ede by Boaz: 107.000 abonnees en 42,9 miljoen views op 271 video’s (waarvan 230 Shorts)
  • Boaz Garage: 66.700 abonnees en 21,3 miljoen views op 163 video’s (waarvan 118 Shorts)

Instagram

TikTok

  • @boazo_o: 819.400 volgers, 23,5 miljoen likes en 196,3 miljoen views op 781 video’s
  • @jumpxlbyboaz: 296.400 volgers, 7,1 miljoen likes en 82,5 miljoen views op 737 video’s

Snapchat

Deel dit artikel: