Waarom promoten Videoland en Netflix films die je nog niet kunt bekijken?

Vandaag moet mij een kleine ergernis van het hart: ik irriteer mij namelijk aan het gedrag van Videoland en Netflix. Beide streamingsdiensten tonen mij prominent films en series die binnenkort uitkomen. Daar zit toch niemand op te wachten?

Netflix stuurde mij al sinds ik een abonnement hebt mailtjes met films of series die binnenkort uitkomen. Niets mis mee, want dan weet ik wat ik kan verwachten. Het valt mij echter ook steeds vaker op dat de Amerikaanse streamingdienst producties die binnenkort op het platform gaan verschijnen prominent onder de aandacht brengt. Je opent de Netflix-app, je ziet een interessante banner, klikt erop en een trailer begint te spelen. Na de trailer zie je de melding dat de film of serie ‘pas’ over twee weken uitkomt.

‘Binnenkort bij Videoland’

Videoland gaat nog een stapje verder. Als ik nu de Videoland-app open op mijn telefoon zie ik bovenaan een grote carrousel, met daarin een belangrijke rol voor de Kees&Co-serie. Gelukkig kun je deze serie wel bekijken, maar direct onder de carrousel staat een groot blok: ‘Binnenkort bij Videoland’. Sympathiek dat ze mij op de hoogte willen stellen, maar deze manier schiet zijn doel voorbij.

Wat is er nu beschikbaar?

Als je de app van een streamingdienst opent, dan wil je content kijken die beschikbaar is, en niet lekker gemaakt met dingen die je (nog) niet kunt bekijken. Als ik dat wil, ga ik wel naar een dienst waar ik losse films kan kijken. Daar kijk je de trailer omdat je nog overtuigd moet worden om het product aan te schaffen. Netflix en Videoland hebben jou als klant al binnen. Stop selling a product, that’s already been sold.

Nadruk op producties die er (nog) niet zijn

Waarom leggen Netflix en Videoland de nadruk op producties die nog beschikbaar moeten komen? Op beide diensten verschijnen telkens zoveel nieuwe films en series, dat het goed is dat je als klant goed op de hoogte blijft van het aanbod.

Laten zien welke films en series een klant binnenkort kan gaan kijken, lijkt vooral een strategie om klanten aan boord te houden. Als je twijfelt om je abonnement te houden, maar je ziet dat er een leuke film aan zit te komen, kan dat precies de reden zijn om te blijven. Ik vertoon echter geen signalen dat ik mijn abonnement wil opzeggen. Sterker nog: bij Videoland heb ik nog een abonnement tot en met december.

Beste Netflix, beste Videoland. Leg de nadruk niet op de films en series die ik (nog) niet kan kijken, maar toon mij gewoon de producties die ik wel direct kan kijken. Daar betaal ik ten slotte ook voor. Tot zover mijn geklaag, ik ga wel gewoon een avondje lineair televisiekijken 😜

Deel dit artikel: