
Rocks & Rolls Candy: hoe een Zeeuwse snoepwinkel YouTube heeft veroverd met miljarden views
Bij een ambachtelijke snoepwinkel denk je meestal niet aan een succesvol merk op social media, maar Rocks & Rolls Candy uit Zeeland bewijst het tegendeel. Met miljarden views is het snoepkanaal uitgegroeid tot één van de meest bekeken YouTube-kanalen uit Nederland. Vroeger stonden mensen in Sluis in de rij om door het raam naar binnen te kijken, tegenwoordig kan iedereen wereldwijd meegenieten.
TikTok als alternatief voor lege winkelstraten
“Soms voelen we ons wel eens vissen in een aquarium”, vertelt Kim van Daele van Rocks & Rolls Candy. Bij de snoepwinkel in het Zeeuwse Sluis kunnen mensen via het raam meekijken hoe Kim samen met zijn drie collega’s met de hand snoep maakt. In gesprek met het Vlaamse KW vertelt Kim hoe die gezelligheid wegviel tijdens de corona-periode. “Plots was het ook hier muisstil.”
Na een tip van een oud-medewerker besluit Kim van Daele in mei 2020 als alternatief filmpjes van hun bezigheden op TikTok te plaatsen. Hij kende het platform slechts van naam. “Dat werd aanvankelijk amper bekeken, maar we zetten door. Voor we het wisten, scoorden we zeventig duizend views en sindsdien is de trein niet meer gestopt.” Tijdens het interview met KW had Rocks & Rolls Candy 580 duizend volgers op TikTok.
Van bietsuiker naar snoep
“Snoep maken is een kunst die je leert door te doen, te falen, en telkens weer verder te durven denken”, zo staat te lezen op de site van het bedrijf. Het snoep bestaat volledig uit Belgische bietsuiker. “Die koken we eerst, daarna rollen we de vloeibare suiker uit en gaan we daarmee aan de slag.”
Net als het avontuur op TikTok begint Kim het bedrijf ook zonder uitgebreide strategie: “Om eerlijk te zijn, ik deed toen maar wat. Ik besliste om de sprong te wagen, maar had geen idee hoe dit hele verhaal zou uitdraaien.”
Het TikTok-succes van Rocks & Rolls Candy
Hoe maak je van ambachtelijk snoep maken een succes op social media? Kim van Daele tegenover KW: “Het geheim? We houden het bewust eenvoudig en gunnen mensen een blik in een wondere wereld die anders gesloten blijft. In Sluis staan mensen aan onze etalage te watertanden, nu krijgen we reacties van over de hele wereld. Zot.”
In het zelfde interview legt Kim uit hoe één van de populairste TikTok-video’s van het bedrijf het knippen van snoep is, met ASMR-geluiden. “We staan er ook zelf van te kijken, maar ik denk dat het succes in de eenvoud schuilt.” In 2025 heeft Rocks & Rolls Candy 1,8 miljoen TikTok-volgers en bijna een miljard weergaven. Wel wordt er maar amper meer geüpload op het account: in 2025 zijn slechts drie nieuwe video’s geplaatst.
De grote doorbraak op YouTube
Na het TikTok-succes volgt in 2023 de grote doorbraak op YouTube. In dat jaar groeit Rocks & Rolls Candy van een paar duizend abonnees (zie Web Archive) naar 1,4 miljoen abonnees! YouTube was voor Kim van Daele niet nieuw, hij startte dit kanaal namelijk al in 2013 onder zijn eigen naam.
Hoe kan een kanaal in tien jaar slechts groeien tot zesduizend abonnees en daarna in één jaar exploderen naar 1,4 miljoen abonnees? Het antwoord is zoals wel vaker in mijn creator analyses: consistentie en YouTube Shorts.
Vanaf eind 2023 uploadt Rocks & Rolls Candy tientallen Shorts per maand. Sommige van deze uploads blijven steken op zo’n 100 duizend views, maar ruim tweehonderd video’s halen meer dan een miljoen views. Waarvan zeven YouTube Shorts zelfs meer dan 100 miljoen views hebben gehaald! De meest bekeken Short is Sour Grape Candy met 336 miljoen views.
Inmiddels heeft Rocks & Rolls Candy 3,8 miljard YouTube-views, waarmee het in Nederland op de zestiende plek staat. Niet gek voor een kanaal dat twee jaar geleden nog niets voorstelde.
Eén van de grootste kanalen van Nederland
De groei in views is ook heel goed terug te zien in het aantal abonnees. Eind 2023 staat het kanaal dus op 1,4 miljoen abonnees, een jaar later is dit aantal gegroeid naar 5,6 miljoen abonnees. Hierdoor hoort Rocks & Rolls Candy inmiddels bij de 25 grootste YouTube-kanalen van Nederland. Slechts vier Nederlandse kanalen haalden in 2024 meer nieuwe abonnees.
In onderstaande grafiek zie je de abonnee-groei van Rocks & Rolls Candy op YouTube. Voor 2023 heb ik op basis de Wayback Machine alleen het abonnee-aantal in februari en november kunnen achterhalen (vandaar de rechte lijn in die periode).

In de grafiek lijkt de abonnee-groei inmiddels wat af te zwakken, maar ook in de eerste maanden van dit jaar haalt het kanaal al zo’n 500 duizend nieuwe abonnees. Slechts weinig Nederlandse kanalen zijn sneller gegroeid.
In een interview met Omroep Zeeland vertelt Kim van Daele dat hij het succes bijna niet kan bevatten. “Ik vind het onwerkelijk. Maar blijkbaar vinden mensen het erg leuk om te kijken naar hoe wij ons snoep maken op een creatieve manier.”
400 procent meer omzet
Het succes op TikTok en YouTube leidt niet alleen tot views maar geeft ook een boost aan de omzet. Volgens Kim van Daele is de omzet van de webshop gestegen met 400 procent dankzij het succes op social media. Ook de verkoop in de winkel is flink gestegen.
Rocks & Rolls Candy kan het succes bijna niet bijbenen. “Hoewel we inmiddels met vier mensen snoep maken, kunnen we op dit moment nog niet al onze volgers voorzien van snoep.” Als je in 2024 succesvol wil zijn als kleine ondernemer dan kun je volgens de Vlaming niet om social media heen: “Vanwege de concurrentie moet je je onderscheiden van de rest.”
Delen van zijn passie voor snoep
Als je zes jaar geleden tegen mij had gezegd dat een ambachtelijke snoepwinkel één van de best bekeken YouTube-kanalen in Nederland is, had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Terwijl als je nu de content van dit bedrijf bekijkt, dan is dat succes meer dan logisch. Kim van Daele tegenover KW: “Ik heb mijn passie gevonden, nu beschouw ik het mijn missie om de rest van de wereld ermee te besmetten.”
Meest bekeken YouTube-video’s van Rocks & Rolls Candy
-
1.
0:59
Sour Grape Candy 🍇 #candymaking #asmr16 dec 2023336M views -
2.
1:00
Easy Cherry Candy 🍒🍭 #candymaking #asmr25 dec 2023275M views -
3.
1:00
Killer Clown Candy 🤡🍭 #candymaking #asmr29 okt 2023210M views -
4.
1:29
Apple Image Candy 🍏🍭27 jan 2025145M views -
5.
0:59
Sour Apple Candy 🍏🍭 #candymaking #asmr7 feb 2024120M views
Rocks & Rolls Candy in social cijfers
Rocks & Rolls Candy heeft in totaal 8,1 miljoen volgers verdeeld over 3 verschillende platforms:
- YouTube: 6,1 miljoen abonnees en 3,8 miljard views op 1.283 video’s (waarvan 1.119 Shorts)
- Instagram: 183.191 volgers met 590 berichten
- TikTok: 1,8 miljoen volgers, 57 miljoen likes en 996 miljoen views op 345 video’s