Chatmo: van straatinterviews naar wereldwijde doorbraak met 1 miljoen abonnees in 8 maanden

Mohamed Rashid (24), beter bekend als Chatmo, begon letterlijk op straat met zijn content, maar is in de afgelopen maanden wereldwijd doorgebroken. Hij startte in augustus vorig jaar een internationaal kanaal en heeft inmiddels meer dan een miljoen abonnees. Met slimme strategische keuzes blijft Chatmo zich zelf opnieuw uitvinden, waarmee zijn fanschare alleen maar verder groeit.

All in met straatinterviews

Chatmo begon in augustus 2019 op YouTube met straatinterviews, geïnspireerd door andere creators zoals Qucee. “Ik begon met die straatinterviews omdat ik Supergaande het zag doen”, vertelt de Papendrechtse contentmaker in gesprek met YouTuber JeSuisNasser. “Ik zag dat het het heel goed deed op YouTube en ik dacht bij mijzelf: ik kan dat ook.”

De destijds 18-jarige Chatmo had twee baantjes: hij werkte bij de Action en daarnaast als bezorger bij een Turks eethuis. Van het geld wat hij verdiende kocht hij een goede camera. “Ik ging all in”, vertelt Chatmo over de begindagen in een podcast met Milan Knol. “Ik had nul following en ik moest het maken.”

Volgers oproepen om langs te komen

Hoewel straatinterviews niet nieuw waren, probeerde hij wel zijn eigen draai eraan te geven. “Ik wilde altijd een beetje het randje opzoeken qua sensatie.” Hij probeerden de vragen te stellen die tot de leukste reacties zouden leiden. Daarnaast riep hij via Instagram op dat hij de interviews die dag in een bepaalde stad zou doen. Hierdoor kwamen mensen naar hem toe, in plaats van dat hij willekeurige mensen aansprak.

Zijn eerste viral-moment was volgens Mohamed zijn straatinterview-video in Dordrecht (februari 2020). Vijftig tot honderd mensen kwamen af op zijn oproep en de video heeft inmiddels 1,4 miljoen views.

Persoonlijkheid

Ondanks het vroege succes realiseerde Chatmo dat er een nadeel aan zijn content zat: “Mensen gingen de interviews niet kijken om mij, maar om de sensatie in de interviews. Als ik het ver wil schoppen als creator moest ik echt video’s over mijzelf gaan maken.”

In de corona-periode besluit hij het over een ander boeg te gooien door content persoonlijker te maken. “Uiteindelijk wil je dat je een video maakt en dat het niet uitmaakt wat je maakt, maar mensen gewoon kijken.”

“Als ik het ver wil schoppen als creator moest ik echt video’s over mijzelf gaan maken.”

Chatmo begint ander soort content te maken zoals bijvoorbeeld challenges. Daarnaast bouwt hij ook zijn aanwezigheid uit op TikTok en Snapchat. In augustus 2020 begint hij ook te livestreamen op Twitch. Hij loopt in die tijd stage van 9 tot 17 uur, daarna snel twee uurtjes slapen en dan gaat hij livestreamen van zeven uur ’s avonds tot middernacht. Een jaar later begint hij ook nog een gamingkanaal op YouTube: Chatmo 2.

Hoewel zijn online imperium langzaam groeit, probeert hij vooral het positieve te laten zien in zijn video’s. Het is voor Mohamed een manier om zijn geloof als moslim in zijn content te tonen. “Schelden probeer ik te vermijden. Ik probeer content te maken waar een vader ook naar zou kijken”, vertelt de creator bij JeSuisNasser.

In 2022 haalt Chatmo op zijn beide YouTube-kanalen de mijlpaal van 100 duizend abonnees. Op TikTok zit hij in die tijd boven de 200 duizend volgers en op Twitch boven de 50 duizend volgers.

Voetbalcontent

De carrière van Chatmo komt in 2024 in de lift als de creator zich naast zijn Nederlandse content gaat richten op een internationaal publiek. In de zomer van 2024 begint hij eerst content te maken rondom het EK Voetbal.

Op LinkedIn reageert hij op het succes: “Sinds ik vorige maand ben begonnen met het maken van voetbalcontent tijdens het EK voetbal, ben ik officieel met 100 duizend volgers gestegen op Instagram en 80 duizend volgers op TikTok. Het is ongelofelijk wat ik heb bereikt, met volgers van over de hele wereld.”

De internationale doorbraak

Dat smaakt naar meer en in augustus 2024 besluit Mohamed een internationaal kanaal te starten waar hij in eerste instantie voetbalcontent op plaatst. Het nieuwe kanaal heet Chatmo, waardoor hij zijn oudste kanaal hernoemt naar Chatmo 3.

Binnen vier maanden na de lancering van zijn nieuwe kanaal bereikt Chatmo de 100 duizend abonnees. Hiermee haalt hij zijn vierde zilveren Play Button binnen (samen met drie vrienden heeft hij ook nog het kanaal Laatkomers).

Op LinkedIn vertelt hij over een YouTube Short die meer dan 61 duizend nieuwe abonnees heeft opgeleverd. “Tijdens het filmen besloot ik te zoeken naar Cristiano Ronaldo-fans onder de FC Barcelona-supporters—een bijna onmogelijke taak! Aan het einde van de short voegde ik toe: ‘Abonneer je als je van Cristiano Ronaldo houdt’, en het werkte. Een enorm aantal Ronaldo-fans zag de video.”

Met IRL-streams haalt Chatmo 1 miljoen abonnees binnen acht maanden

In 2025 zet Chatmo de volgende stap: hij investeert bijna tienduizend euro om IRL-livestreams (In Real Life) te gaan doen. Na een succesvolle test vanuit New York (1.500 gelijktijdige kijkers), vervolgt de succesvolle contentcreator zijn streams in Dubai en Tokyo. Het is allemaal een warming-up voor Chatmo’s grootste project tot nu toe: de Zuidoost-Azië tour waar hij van 21 maart tot 10 april livestreams maakt vanuit Indonesië, Maleisië, Cambodja, Thailand, Vietnam, de Filipijnen en Singapore.

Niet alleen ontmoet Mohamed tijdens zijn streams de president van Indonesië, ook de behaalde cijfers zijn indrukwekkend. Twee belangrijke mijlpalen worden gehaald: 1 miljoen abonnees op YouTube (binnen 8 maanden na de start van het kanaal) en ook 1 miljoen volgers op TikTok. Alle streams en socialmediacontent samen zijn volgens Nawar Khan 150 miljoen keer bekeken.

De groei van Chatmo van 0 naar ruim 1 miljoen abonnees in acht maanden tijd:

De ontmoeting met IShowSpeed

Enkele maanden voor zijn Aziatische tour ontmoet Chatmo IShowSpeed (kortweg Speed) tijdens de EK-wedstrijd Nederland-Frankrijk. Met 39 miljoen abonnees is Speed een van de grootste livestreamers ter wereld. “Ik zeg je: als je iets kan dromen dan kan je het waarmaken. Ik ben die man gewoon tegengekomen.”

Overigens is deze ontmoeting tekenend, aangezien tegenwoordig Chatmo zelf tot ver over de landsgrenzen wordt herkend.

‘Ik leef het leven wat ik altijd wou leven’

In zes jaar tijd heeft Chatmo een ongelooflijk imperium opgebouwd: 3,6 miljoen volgers verdeeld over alle platformen waar hij actief is. Wat ooit begon met sketches op Instagram heeft geleid tot een droom die is uitgekomen: “Ik leef het leven wat ik altijd wou leven. Dus ik denk dat kleine Chatmo trots is op grote Chatmo.” Zo vertelt de creator bij JeSuisNasser.

Los van de cijfers laat het verhaal van Chatmo ook duidelijk zien dat je een flexibele houding moet hebben om in te spelen op nieuwe trends. Van straatinterviews naar challenges en gaming. De stap van het Nederlands naar Engels. En uiteindelijk de grote investering om IRL-livestreams te kunnen doen. Ik ben heel benieuwd wat het volgende grote avontuur van Chatmo gaat zijn.

Meest bekeken YouTube-video’s van Chatmo

Chatmo in social cijfers

Chatmo heeft in totaal 3,6 miljoen volgers verdeeld over 5 verschillende platforms:

Deel dit artikel: