Datagedreven content

Zo heb ik mijn website van 0 naar 10.000 bezoekers per maand laten groeien

10.000 bezoekers per maand

Hoe kun je je website of blog laten groeien van nul naar 10.000 bezoekers (of meer) per maand? In dit artikel laat ik zien hoe ik Tjitze.nl in de afgelopen jaren heb laten groeien van 0 naar 10.000 bezoekers per maand.

Afgelopen maand was het twaalf jaar geleden dat ik op TjitzeZijlstra.nl mijn eigen blog ben gestart, maar eigenlijk was ik daarvoor ook al druk bezig met het beheren van websites. Ik wisselde actieve periodes af met inactieve periodes en in 2017 startte ik opnieuw: het begin van Tjitze.nl.

Van 0 naar 10.000 bezoekers: beginnen is het moeilijkste

Het maakt niet uit of je een nieuwe website start of een nieuw account op social media zoals een eigen YouTube-kanaal. In het begin zul je een hoop werk in het project steken, maar er weinig van terugzien in je statistieken (tenzij je natuurlijk al een online achterban hebt opgebouwd). Mensen moeten je site leren kennen en ook gaan inzien dat jij de moeite waard bent om te volgen. Hierdoor heb je in het begin misschien een handjevol bezoekers: een paar goede vrienden en misschien je moeder.

Het is verstandig om je in het begin af te vragen hoe je je bezoekers wilt bereiken. Daarbij zijn social media en zoekmachines de twee beste opties die je tot je beschikking hebt. Voor Tjitze.nl heb ik er voor gekozen om mij in het begin vooral te richten op Google. Daarbij was mijn doel overigens niet 10.000 bezoekers, maar gewoon structureel groeien.

Stijgen in Google

Om te groeien in Google zijn er drie belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. Allereerst: de content. Google toont pagina’s op basis van relevantie voor de gebruiker. Hoe beter jij daar op kunt in spelen, hoe groter de kans dat jij een hogere plek in de zoekresultaten krijgt. Uiteraard zijn er een hoop manieren om je tekst te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Als je geen waarde toevoegt voor je bezoekers qua inhoud, dan heeft optimaliseren echter weinig zin.

De tweede belangrijke factor is de techniek. Je moet ervoor zorgen dat Google gemakkelijk bij de informatie kan om te begrijpen hoe relevant jouw artikel is. Ik heb mijn website in WordPress gebouwd en dan kun je voor SEO-optimalisatie eigenlijk niet zonder de Yoast-plugin. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website snel laadt. In het artikel SEO 2021: 7 tips om vindbaar te blijven in zoekmachines leg ik uit waarom dit cruciaal is in 2021.

Het derde punt is dat je content vindbaar moet zijn. Daarom doe je er verstandig aan om je website aan te melden in Google via de Search Console. Daar vind je overigens ook een hoop informatie over je prestaties in de zoekmachine en welke dingen je eventueel verder kunt optimaliseren. Vindbaar zijn betekent ook dat andere websites naar jouw content linken (backlinks). Hierdoor ben jij meer zichtbaar voor Google en het helpt ook mee in hoe jouw website wordt gewaardeerd door Google.

Wat werkt goed op Tjitze.nl?

Op Tjitze.nl schrijf ik in de basis over drie onderwerpen: technologie, productiviteit en datagedreven content (internetmarketing). Qua tech heb ik in het verleden vaak geprobeerd om over het nieuws te schrijven, maar het nadeel hiervan is dat het vluchtig is, dat je veel concurrentie hebt en dat je weinig kunt toevoegen.

Toen ik dat door had ben ik meer gaan inzetten op techtips. Heldere artikelen waarbij ik een antwoord geef op een concrete vraag. Technologieproblemen zijn een belangrijke reden voor mensen om hun hoop op een zoekmachine te vestigen, waardoor dit een goede basis is voor het genereren van zoekverkeer. Maar ik vind het voor mijzelf nog belangrijker dat ik mensen hiermee kan helpen en de leuke reacties via het contactformulier geven mij de bevestiging dat mensen er echt iets aan hebben. Een paar voorbeelden:

Reviews zijn een andere manier om techonderwerpen goed weg te zetten voor zoekverkeer. Hoe goed is die nieuwe koptelefoon nou echt? Een greep uit mijn reveiws:

Op het gebied van datagedreven content werken bij mij top-lijstjes het beste. Wie is de grootste YouTuber en wie is het grootste op TikTok?

Sommige artikelen uit het bovenstaande lijstje waren in eerste instantie geen grote hit, maar dan komt het mooie van zoekverkeer. Het kan zijn dat een onderwerp ineens populair wordt en hierdoor wordt jouw oudere artikel ineens toch massaal aangeklikt. Een belangrijke tip hierbij is: zorg ervoor dat je artikelen (ook de oudere) up to date zijn, zodat ze waarde toevoegen. Ik gebruik zelf de statistieken uit Google Analytics om te kijken welke oudere artikelen het goed doen, om daarna te kijken hoe ik ze nog verder kan optimaliseren.

Als je een website start – en dan met name een persoonlijke blog – zorg er dan vooral voor dat je plezier hebt in wat je doet. Ik heb mijn blog in eerste instantie omdat ik het leuk vind om te schrijven en het leuk vind om te leren.

Welke dingen zou ik anders doen?

Als ik vandaag opnieuw zou beginnen met mijn blog zijn er een paar dingen die ik anders zou doen. Daarmee bereik je niet alleen eerder die 10.000 bezoekers, het geeft je ook meer voldoening:

  1. Consistentie is de sleutel: als je door mijn site bladert zie je dat ik actieve en inactieve periodes afwissel. Vorig jaar publiceerde ik in maart en april bijna elke dag, om daarna een halfjaar bijna niets meer te plaatsen. Als je daarna weer begint met bloggen, begin je weer grotendeels op nul omdat je achterban en Google eerst moet begrijpen dat jij weer actief bent. Leg de lat daarom niet te hoog voor jezelf. Je kunt beter elke week één artikel op je site plaatsen, dan dat je twee weken elke dag iets plaatst, om daarna je project in de steek te laten omdat het teveel tijd kost.
  2. Laat bezoekers terugkeren: zoekverkeer is mooi, maar het heeft als nadeel dat mensen één keer langskomen en daarna vermoedelijk niet weer. Zorg er daarom voor dat je mensen kunt behouden als publiek door een nieuwsbrief aan te bieden of je social media-accounts actief te promoten. Dan ben je in de toekomst ook minder afhankelijk van wijzigingen die Google doorvoert en creëer je je eigen achterban.
  3. Verbeter je evergreenshet is belangrijk om nieuwe content te plaatsen, maar investeer ook in je evergreens (oude artikelen die goed blijven scoren). Kijk in je statistieken welke oude artikelen nog veel worden gelezen en loop de artikelen na: klopt alles nog? Kun je nog interessante dingen toevoegen? Hierdoor voorkom je dat een artikel op een gegeven moment irrelevant wordt en blijven mensen dit artikel vinden.
  4. Voeg een verdienmodel toe: geld moet zeker niet de drijfveer voor je creativiteit worden, maar een paar euro extra in de maand kan net die extra motivatie zijn om toch te blijven investeren in je eigen website. Kies wel een manier die voor jou werkt, want niet elke website is bijvoorbeeld geschikt voor advertenties. Zelf ben ik aan het experimenteren met affiliate marketing. De gebruiker merkt hier niks van, maar ik kan er mooi mijn webhosting mee betalen.

Wat is mijn volgende doel?

10.000 bezoekers is een mooie prestatie, maar het is mijn doel om dit in 2021 te verdubbelen. Online projecten blijven van nature al organisch groeien als je ze maar enigszins aandacht geeft. Daarom vind ik het belangrijk om een stuk ambitieuzer te zijn en mijn doel hoog te zetten. 20.000 bezoekers per maand klinkt nu nog ver weg, maar het lijkt mij zeker niet onhaalbaar.

Ik wil dit doel bereiken door consequent -wekelijks- relevante artikelen toe te voegen aan mijn website. Daarnaast ga ik dit jaar ook meer investeren in andere platformen, zodat ik niet volledig afhankelijk ben van Google.

Wat is jouw beste tactiek om je website of social media-account te laten groeien? Laat het mij weten via mijn contactformulier.

Foto: GoumbikPexels.com