Blog  »  Metaverse, Tech

Welkom in de metaverse

Welkom in de metaverse

Als je tegenwoordig een technologie- of marketing-evenement bezoekt, ontkom je niet aan termen als web3 of de metaverse. In “Welkom in de metaverse” ga ik op verkenningstocht in deze nieuwe wereld, om te begrijpen wat we kunnen verwachten in de komende jaren. Ik deel mijn ervaringen met jou, zodat je zelf kan beslissen of het de grootste kans van het decennium is, of juist een zeepbel.

Metaverse? Wat is dat?

In mijn eigen techbubbel komt het begrip metaverse net iets te vaak voor, maar betekent het begrip eigenlijk?

De metaverse is een concept waarbij de de fysieke en digitale wereld met elkaar samensmelten. Het huidige internet draait om het ophalen van documenten en bestanden, waardoor het afstandelijk blijft (zelfs -of juist- op sociale media). In de metaverse kun je in een virtuele omgeving ‘aanwezig zijn’ en bijvoorbeeld afspreken met vrienden in een virtuele wereld.

Lees ook: Wat is de metaverse? En hebben we het echt nodig?

Facebook focust op de metaverse

Door de coronacrisis zijn de ontwikkeling rondom de metaverse in een stroomversnelling gekomen. Facebook heeft hier een belangrijke rol ingespeeld. In oktober 2021 liet CEO Mark Zuckerberg weten dat het bedrijfs een naamswijziging ondergaat naar Meta en dat het bedrijf zich gaat profileren als metaverse-bedrijf. Ik heb een artikel geschreven waar de vijf belangrijkste ideëen uit de toekomstvisie van Meta zijn samengevat.

Bedrijven investeren miljarden

Naast Meta zijn een hoop bedrijven aan het verkennen hoe ze een rol kunnen gaan spelen in de volgende fase van het internet. En dit gaat gepaard met miljardeninvesteringen.

Naast Facebook/Meta, investeren ook andere techbedrijven zoals Microsoft, Google, Apple, en Amazon veel tijd, geld en energie in de metaverse. Rondlopen in een metaversum voelt een beetje als gamen, dus het is geen verrassing dat ook veel game- en hardwarebedrijven volop investeren. Maar wist je dat ook een bedrijf als Nike veel investeert in de metaverse?

Welkom in de metaverse

Al met al is er de laatste tijd heel veel te doen rondom de metaverse. De ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen, dus in de komende jaren gaan we zien welke beloftes uitkomen, en welke beloftes vals bleken te zijn.

In “Welkom in de metaverse” ga ik op verkenningstocht in de nu al veelbesproken nieuwe wereld. Wat houdt het nu allemaal precies in, en welke ontwikkelingen zijn belangrijk om te volgen?

Ik beschouw mijn content bewust als een verkenningstocht door een nieuwe wereld. Ik probeer deze nieuwe wereld goed te begrijpen, en mijn bevindingen met jou te delen, zodat je voor jezelf een oordeel kan vormen of het concept kansrijk is, of juist onzinnig.

Als techliefhebber ben ik regelmatig enthousiast over nieuwe technologie en concepten, maar uiteraard zit er ook vaak een keerzijde aan. Bedrijven die miljarden investeren, doen dat niet voor jou, maar puur om ervoor te zorgen dat ze over tien tot twintig jaar nog steeds relevant zijn.

De grote vraag is dus of de metaverse de droom van bedrijven is, of dat het ook echt de wereld een mooiere plek maakt. Dat ga ik ontdekken in “Welkom in de metaverse”.

Ik hoor graag van jou wat jij wil weten over de metaverse. Deel je vraag via het contactformulier of stuur mij een berichtje op een social media-platform naar keuze.

Beeld: Meta (YouTube)