Geïntegreerde technologie die opgaat in de omgeving: transparante tv’s en verborgen speakers op CES 2024
In de techwereld is een trend gaande waarbij technologie meer geïntegreerd wordt in de omgeving, zodat het niet opvalt als je het niet gebruikt. Een televisie die uitstaat is nou eenmaal een lelijk zwart vlak in je woonkamer en dat moet anders is het idee van enkele fabrikanten. Op de techbeurs CES in Las Vegas krijgen we een voorproefje van geïntegreerde technologie die opgaat in de omgeving.
Technologie is in de afgelopen decennia steeds prominenter in beeld gekomen. Steeds grotere televisie zijn het centrale punt in de woonkamer, bij een maaltijd ligt er een smartphone op tafel en door de opkomst van de smarthome zijn camera’s, slimme schermpjes en speakers normaler geworden.
Geïntegreerde technologie verdwijnt uit beeld
Zou het niet veel beter zijn als we wel de voordelen hebben van technologie, maar dat het niet zo prominent aanwezig is? Deze gedachtegang zorgde er vorig jaar bijvoorbeeld voor dat Humane de AI Pin lanceerde. Een wearable die je op je shirt kan pinnen als tegenhanger van de smartphone. Ook de slimme bril van Ray-Ban en Meta is een manier waarop technologie meer opgaat in de omgeving.
Zelfs van Apple’s VR-skibril, de Apple Vision, zou je deels kunnen zeggen dat het ervoor zorgt dat technologie uit het het beeld verdwijnt. Je hebt geen televisie of computerschermen meer nodig. Dit is overigens enkel een voordeel als de technologie niet wordt gebruikt, want een huisgenoot die met een gigantische skibril op de bank zit is niet bepaald onzichtbare technologie..
Transparante televisies
Op de grootste techbeurs ter wereld, CES in Las Vegas, tonen fabrikanten elk jaar technologie van de toekomst. Zo kwam ik vijf jaar geleden een oprolbare televisie tegen van LG. Bij het tv-kijken is het ‘gewoon’ een televisiescherm, als je het product niet gebruikt, dan wordt de televisie opgerold en verborgen in een kast.
Dit jaar toont LG tijdens de beurs een transparante televisie, de LG Signature OLED T. Als de televisie uitstaat, wordt de televisie onzichtbaar en heb je enkel nog een designmeubel in je woonkamer staan (met uitzondering van die lelijke zwarte box rechtsonder). Tijdens het televisie komt er een contrastscherm omhoog rollen, zodat je op een fatsoenlijke manier televisie kan kijken.
LG is van plan om de Signature OLED T dit kalenderjaar nog uit te brengen. Grote vraag is uiteraard wat deze bijzondere technologie moet gaan kosten. Het oprolbare OLED-televiescherm kreeg uiteindelijk een prijs van 100.000 dollar.
LG en Samsung houden elkaar meestal in evenwicht. Wat de één doet, doet de ander daarna nog net iets beter. Niet geheel een verrassing dus dat Samsung tijdens CES ook een transparant scherm toont. Het Zuid-Koreaanse bedrijf toont een transparant MicroLED-scherm, maar in tegenstelling tot LG is het nog onduidelijk wanneer deze technologie in een consumentenproduct komt en ook de prijs is nog onbekend.
Een schilderij met ingebouwde speaker
Helemaal nieuw is geïntegreerde technologie niet voor Samsung. Zo bracht het bedrijf eerder al een televisie uit onder de naam The Frame. Op het moment dat je televisie uitstaat verandert het scherm in een schilderij, waardoor het opgaat in het interieur.
Dit jaar heeft Samsung een speakervariant aangekondigd: Music Frame. Dit product kun je het beste omschrijven als een schilderij met een ingebouwde speaker. De speakers kun je bedienen via wifi of bluetooth, maar kun je ook verbinden met een Samsung-televisie of soundbar.
Aan de voorkant van het Music Frame zit een kunstwerk die je kan vervangen door andere kunst of foto’s. Zo op het eerste gezicht lijkt de speaker zo groot als een LP, dus het zou tof zijn als je je favoriete LP-hoes op de voorkant kunt zetten. Het is overigens nog onduidelijk wat de prijs en de releasedatum van de Music Frame is.