Tech

Games streamen: het einde van de fysieke console?

Hoewel nog vers in het geheugen, ligt het tijdperk waarin een fysiek exemplaar van een album of film de voorkeur genoot boven de digitale variant achter ons. De cd is vervangen door downloadbare mp3’s en die zijn op hun beurt vervangen door de muziekstreams. Wanneer volgt de gaming-industrie het spoor van zijn entertainment-broers?

Eerst moest ik er helemaal niets van hebben: streamen. Het is toch helemaal niet handig om je muziek enkel online te kunnen luisteren? Stel je voor dat je even geen toegang hebt tot het internet, zeg dan maar tot ziens tegen je muziek. Het bleek honderd procent mee te vallen: bijna elke plek waar je dagelijks komt is digitaal verbonden. Bovendien merk je het streamen van muziek bijna niet meer in je mobiele internetbundel.

Games streamen

Spotify en Netflix hebben allebei veel succes met entertainment streamen, maar waar blijft de ultieme gaming variant? Gamen loopt qua streaming vooral achter op films en muziek omdat het spelen van spelletje eenmaal veel meer rekenkracht vraagt dan het afspelen van muziek of een film. Games zijn een stuk complexer en uitgebreider vanwege de interactie met de gebruikers.

Een ander verschil is dat je bij gaming absoluut geen last mag haperingen. Niets zo frustrerend als het spelen van een racegame en de bocht te missen omdat je stream moet bufferen. In dezelfde categorie valt vertraging. Als je op de controller een knop indrukt verwacht je het resultaat direct op je beeldscherm en niet na één seconde vertraging.

Het is mogelijk om soepel games te streamen, maar je hebt hiervoor wel de juiste apparatuur voor nodig. De hardware-eisen voor het doelapparaat zelf zijn laag, maar de kwaliteit van het streamen is volledig afhankelijk van je netwerksnelheid. Een 5GHz draadloos netwerk valt zeker aan te raden. Ook is het geen verkeerd idee om de kwaliteit van games lager in te stellen zodat de snelheid van het spel behouden blijft.

De mogelijkheden op dit moment

Streamen wordt binnen de game-wereld gezien als the next step en het is dan ook niet gek dat bijna alle grote gamebedrijven hier op een eigen manier invulling aan willen geven. Zo heeft Nintendo bij zijn Wii U een game-tablet geleverd waarmee je kunt gamen terwijl de televisie uitstaat. Valve heeft Steam Home Streaming, terwijl Nvidia een duit in het zakje doet met de Shield Tablet.

Sony’s mogelijkheden zijn echter het meest ambitieus. Via PlayStation Now maken ze het mogelijk om van je PlayStation console games te streamen naar een PlayStation Vita of een geschikte televisie, smartphone of tablet.

Zolang je maar een enigszins betrouwbare internetconnectie hebt kun je muziek en films streamen. Voor games geldt dit voorlopig maar in beperkte mate. De mogelijkheden die je al hebt om via het internet een game verder te spelen zijn beperkt en je hebt nog een vrij goede internetverbinding (5Mbs nodig). Thuis games streamen werkt goed, maar om via jouw PlayStation een potje FIFA te spelen op je mobiel terwijl je in de trein zit, is voorlopig nog toekomstmuziek.

Spelcomputer uit de woonkamer

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb al jaren geen Dvd-/Blu-ray-speler (afgezien van de PlayStations uiteraard) meer in de buurt van mijn televisie staan en een radio met CD-speler is ook in geen wegen te bekennen. Ik verwacht dat de fysieke gaming console binnen vijf jaar zijn vertrouwde plek onder de televisie kwijtraakt. Het tijdperk van de fysieke spelcomputer heeft zijn langste tijd gehad, op naar het volgende hoofdstuk: gamen vanuit de cloud.

Andere artikelen