Fruits Music uit Nederland maakt van muziek wetenschap en heeft 18 miljoen volgers: ‘Kans gegrepen’

Fruits Music staat met twee accounts in de Nederlandse top 25 populairste TikTok-accounts. Ook op andere social media heeft het bedrijf -met merken als Dance Fruits en Lofi Fruits- een grote achterban. Toch is social vooral een bijzaak voor het Brabantse muzieklabel. Het bedrijf verdient namelijk miljoenen per jaar aan Spotify.

‘Focus op dingen die het verschil kunnen maken’

Veel Nederlandse creators zijn jaloers op de social achterban van Fruits Music. Op TikTok staat Lofi Fruits met 8,6 miljoen volgers in Nederland op de zesde plek, terwijl Dance Fruits Music op plek 12 staat. Sinds augustus vorig jaar zijn er op beide accounts echter geen nieuwe video’s meer geplaatst, en dat is met een reden.

“Alleen focussen op de dingen die het verschil kunnen maken”, vertelt Fruits Music-oprichter Stef van Vugt in gesprek met JayJay Boske van DAY1. En social lijkt daarbij vooral een mooi middel te zijn om het merk te verspreiden.

Gericht op Spotify

De focus ligt voor Stef van Vugt op Spotify waar hij zo’n 20 miljoen euro per jaar mee verdient. Op de top haalde de muziek van het label ongeveer 50 miljoen streams per dag. “Wat gelijk staat aan Ed Sheeran, met Justin Bieber en Lady Gaga bij elkaar.”

Van dj Steve Void naar Fruits Music

Na het volgen van de Herman Brood Academie gaat Stef van Vugt aan de slag als dj. Onder de naam Steve Void heeft hij succes in Europa en zelfs in de Verenigde Staten. Een fantastische ervaring, maar in een interview met Quote vertelt Stef dat het niet helemaal zijn ding is: “Ik zit liever bij mijn vriendin en kat op de bank.”

Uiteindelijk blijkt Fruits Music de manier om vaker in Brabant te zijn. “Tien jaar lang proberen en dit bleek het juist recept te zijn.” Overigens is de naam ontstaan omdat Stef altijd fruit mee naar school nam. Hierdoor ontstond de naam Strange Fruit die inmiddels is veranderd in Fruits Music.

Zelf wil Stef van Vugt niet het gezicht worden van het label en daarom wordt er gekozen voor een watermeloen. Iets wat uiteindelijk ook goed aanslaat op social. Herkenbaar en kleurrijk. En ook nog een ideale mascotte om content om heen te maken.

Analyseren en inspelen op het algoritme

Het concept van Fruits Music is simpel: upload muziek op Spotify en drijf zoveel mogelijk mensen naar de muziek. Stef vertelt dat veel mensen wel weten hoe ze die eerste stap moeten zetten, maar niet hoe ze mensen naar Spotify halen en hoe ze de muziek op Spotify kunnen optimaliseren voor maximaal resultaat. In gesprek met DAY1: “Het zijn twee dingen die de rest van de muziekindustrie nog niet zo goed had uitgevogeld. Maar die wij op het juiste moment op de juiste plek met de juiste recources optimaal benut hebben.”

De focus van Fruits Music komt langzaam te liggen op achtergrondmuziek. Muziek tijdens het sporten, muziek tijdens het werken, maar de echte goudmijn is slaapmuziek. Iemand die muziek gebruikt tijdens het slapen luistert al snel zes tot acht uur en elk nummer betekent inkomsten voor de maker.

Stef duikt in de Spotify Guidelines en vindt daar een zinnetje waarin staat dat een Spotify-gebruiker minimaal dertig seconden naar een nummer moet luisteren voordat er geld aan verdient kan worden. Hierdoor maken ze de nummers korter waardoor de inkomsten stijgen.

Playlists

De inkomsten worden grotendeels ingezet voor marketing. Via social media worden mensen naar een playlist gestuurd. Hoe meer nummers mensen luisteren, hoe hoger de inkomsten. In de DAY1-video vertelt Stef dat een dance-playlist voor ongeveer 4 streams per luisteraars zorgt in 28 dagen, lofi voor 21 streams en de regenplaylist voor 310 streams per luisteraar!

En aangezien het aantal streams 100 keer zo hoog ligt, biedt dat ook 100 keer zoveel marketingbudget. Overigens zijn de inkomsten wel afhankelijk van waar de muziek wordt geluisterd. Een miljoen streams levert in de Verenigde Staten ongeveer 3.000/4.000 euro op, maar in India 200 euro.

Harde werk eist zijn tol

“Ik heb het een goede tien jaar vol kunnen houden, maar op een gegeven moment eist het wel zijn tol”, vertelt Stef van Vugt. Hij maakte regelmatig dagen van 5 uur ’s ochtends tot middernacht.

“Je kunt niks doen met je idee, dan gaat je kans voorbij. Of je gaat all in”. Toen Stef deze streamingkans zag koos hij voor het laatste en besloot hij zoveel mogelijk geld te investeren door spullen te verkopen, en geld te lenen. Uiteindelijk moet je het momentum benutten, maar daarbij is één ding wel belangrijk volgens Stef: “Je moet alle materie van een business begrijpen.”

Social groei vlakt af voor Fruits Music

Dit jaar bestaat Fruits Music acht jaar en het bedrijf is in die periode tot een solide merk gegroeid. Hoewel de focus dus ligt op Spotify, mag je de 18 miljoen volgers op social media zeker niet vergeten. Wat echter wel opvalt is dat het aantal volgers de laatste tijd lichtjes aan het dalen is.

Op TikTok is dat zeker geen verrassing, aangezien het bedrijf sinds augustus 2024 geen nieuwe content heeft geüpload. Op Instagram en YouTube worden nog wel structureel korte video’s geüpload, maar ook daar is krimp te zien. Voor YouTube betekent het overigens dat er alleen Shorts worden geplaatst. Op Dance Fruits is begin 2024 de laatste ‘normale’ video geüpload en bij Lofi Fruits is dat zelfs al wat langer geleden.

Voor de social groei is dat jammer, zo pakte Dance Fruits in juni 2023 nog 390 duizend nieuwe abonnees, maar sinds juni 2024 daalt het aantal abonnees. Uiteindelijk moet je als bedrijf een focus kiezen, en als je aan muziekstreaming veel meer verdient dan aan social content, is de keuze denk ik snel gemaakt.

Meest bekeken YouTube-video’s van Fruits Music

Hieronder de drie populairste uploads van Fruits Music op YouTube (waarbij ik geen Shorts heb meegenomen). Blue, Drunken Sailor en Alors on Danse zijn bekende hits die in een Dance Fruits-jasje zijn gegoten. Op YouTube staat Dance Fruits in Nederland overigens op de 68e plek wat betreft abonnees.

1. Melon – Blue (Da Ba Dee) – 114,5 miljoen views

2. Steve Void – Drunken Sailor (Sea Shanty) – 33,6 miljoen views

3. DMNDS & Steve Void – Alors on Danse – 32,1 miljoen views

Fruits Music in social cijfers

Fruits Music heeft in totaal ruim 18 miljoen volgers verdeeld over 9 verschillende accounts, waarbij de grootste achterban op TikTok zit:

Deel dit artikel: