
Fern: dit Nederlandse documentaire-kanaal haalt 3 miljoen abonnees in slechts 20 maanden
Met 3,3 miljoen abonnees hoort Fern bij de vijftig grootste kanalen van Nederland. Toch is de kans groot dat je het kanaal of niet kent, of niet wist dat het uit Nederland komt. Twee jaar geleden bestond het kanaal nog niet en nu haalt elke video miljoenen views.
Ik zal eerlijk bekennen dat ik een zwak heb voor Netflix-documentaires. De opbouw en storystelling zijn zo sterk, dat het bijna niet uitmaakt waar de documentaire overgaat. Je blijft gewoon kijken tot het einde. Misschien is het dan ook geen verrassing dat ik ook documentaire-kanalen op YouTube flink kan waarderen. Zo kwam ik op een dag ook bij Fern.
Documentaires voor in de luie stoel
In de kanaalomschrijving van Fern staat Armchair documentaries. Oftewel documentaires die je lekker vanuit je luie stoel kan bekijken. In één van de video’s is een andere omschrijving te zien: “We maken documentaire-achtige video’s over sociaal-politieke onderwerpen.”
Wie zit er achter het kanaal Fern?
Als je vaker creator analyses op mijn blog leest, valt het je misschien op dat ik normaal gesproken een stuk directer ben. Dat heeft een reden: hoewel Fern zo succesvol is, is het onduidelijk wie er achter het kanaal zit. Althans zo lijkt het op het eerste gezicht.
Vanaf het moment dat Fern in juli 2023 begon met uploaden lijkt het kanaal succesvol. Enkele dagen na de eerste video heeft het kanaal 100 duizend abonnees en binnen een maand bereikt het kanaal al een miljoen views.
Het succes van Fern komt echter niet uit de lucht vallen. Het kanaal is een samenwerking tussen het Nederlandse Hoog (957K abonnees) en Simplicissimus (2M abonnees), die beide bekend staan om veel bekeken documentaires.
Ervaren team
“David en ik wilden altijd al video’s in het Engels maken. We hebben er maandenlang in stilte aan gesleuteld en hier is het”, vertelt Jonas van Simplicissimus over het project.
In een persbericht van 1UP Management (die het project begeleidt) wordt gemeld dat de drie creators worden ondersteund door een team van ervaren motion designers en editors.
Komt Fern uit Nederland?
Fern is dus een Duits-Nederlandse samenwerking, en toch noemde ik het eerder bewust een Nederlands kanaal. Het kantoor van Fern zit namelijk in Amsterdam volgens hun LinkedIn-pagina. Overigens zit ook het Duitse Simplicissimus tegenwoordig in Amsterdam volgens hun eigen site. Het team is trouwens niet locatiegebonden.
Het succes begon al eerder
Om het succes van Fern te begrijpen kunnen we kijken naar de content: hoog kwalitatieve documentaires met veel animaties en beelden van externe bronnen. Aangevuld met een sterke voice-over en een fijn tempo. Als je het succes echt wil begrijpen, moet je echter terug naar het verleden.
Al in 2015 beginnen David en Jonas Duitstalige YouTube-documentaires te uploaden op hun kanaal Simplicissimus (en ook op twee andere kanalen 2 Bored Guys, en Reasy). Hoewel hun kwaliteit in de afgelopen tien jaar flink omhoog is gegaan, zie je wel in die oude video’s dat het basisidee hetzelfde is gebleven. Inmiddels heeft Simplicissimus twee miljoen abonnees en ruim 400 miljoen weergaven.
Het Nederlandse kanaal Hoog begon veel later, pas in 2021. In het begin heette het kanaal Romulus, maar al snel veranderde de naam in Hoog en die naam bleef. De video’s zijn grotendeels gericht op Europese onderwerpen, waarbij Blender-animaties een belangrijke rol spelen. Ondanks dat er slechts 39 video’s op dit kanaal staan heeft Hoog bijna een miljoen abonnees en ruim 60 miljoen weergaven.
Binnen 20 maanden op 3 miljoen abonnees
Op mijn blog sta ik wel vaker stil bij snelgroeiende kanalen (bijvoorbeeld over Celine Dept of Joris Sebregts), maar wat de groei van Fern extra bijzonder maakt is dat ze zo snel zijn gegroeid zonder het plaatsen van Shorts (wat over het algemeen een abonnee-booster is).
- Juli 2023: eerste video en binnen een paar dagen 100 duizend abonnees
- April 2024: één miljoen abonnees
- Oktober 2024: twee miljoen abonnees
- Maart 2025: Drie miljoen abonnees
In onderstaande grafiek zie je hoe Fern van 10 abonnees in juni 2023 is gegroeid naar ruim drie miljoen abonnees:

Met een groei van 1,7 miljoen abonnees in 2024 hoort Fern bij de top tien snelgroeiende kanalen van Nederland. Bovendien horen ze met hun ruim drie miljoen abonnees bij de vijftig populairste Nederlandse kanalen (bekijk hier de top 25).
Dit jaar is het kanaal ook alweer met bijna 900 duizend abonnees gestegen. Alleen Browney (+ 2 miljoen abonnees), Vibe Music (+ 930 duizend) en Chatmo (+ 925 duizend) groeiden dit jaar tot nu toe nog sneller.
16 miljoen views per maand
Gemiddeld worden video’s van Fern maar liefst 3,5 miljoen keer bekeken. Als ik dit vertaal naar maandniveau dan zit het kanaal op zo’n 16 miljoen views per maand (in de afgelopen twaalf maanden). In 2024 hoorde Fern bij de 100 meest bekeken kanalen van Nederland.
Het totaal aantal views op het YouTube-kanaal:

Op nul starten
Het verhaal van Fern laat zien dat elk nieuw kanaal met nul abonnees start, maar dat betekent niet dat je ook zelf op nul start. De ervaring die de makers hebben opgedaan met Hoog en Simplicissimus (plus het ervaren team) zorgden voor een vliegende start. En eigenlijk blijft het succes nog steeds doorgaan.
Voor een beginnende creator is het voorbeeld van Fern een lastige om een eigen draai aan te geven, maar het laat wel het belang zien dat je investeert in je eigen vaardigheden. Je weet maar nooit waar je die talenten later voor kan inzetten.
Meest bekeken YouTube-video’s van Fern
Opvallend genoeg staan er bij de vijf meest bekeken video’s drie Wanted-video’s. Op nummer één staat echter de moordpoging op Donald Trump. De video werd drie dagen na het incident geüpload, waarmee het momentum rondom het nieuws optimaal benut wordt. Ook de eerste video op het kanaal (een piloot die een vliegtuig kaapt) staat bij de best bekeken video’s:
-
1.
6:12
Mapping the Trump Shooting16 jul 202417,9M views -
2.
18:50
The Hunt for the King of the Dark Web20 aug 202313,7M views -
3.
23:05
The Kids Who Hacked The CIA17 mrt 202413,3M views -
4.
11:56
How a Pilot Hijacked a Plane11 jul 20237,2M views -
5.
21:34
The Hunt for America’s Deadliest Hitman9 nov 20237,0M views
Fern in social cijfers
Fern heeft in totaal 3,3 miljoen volgers:
- YouTube: 3,3 miljoen abonnees en 252,3 miljoen views op 73 video’s