Datagedreven content

Alle Instagram-gebruikers kunnen nu links gebruiken in Stories

Instagram-link-sticker

Het is niet langer nodig om 10.000 Instagram-volgers te hebben om links te delen in Stories. Alle Instagram-gebruikers kunnen vanaf nu link-stickers in hun verhalen gebruiken.

Einde van de swipe-up in Stories

Eind augustus maakte Instagram bekend dat ze gingen stoppen met de swipe-up in Instagram Stories. Dit was altijd de makkelijkste manier om volgers te verleiden om je website te bezoeken. In plaats van de swipe-up introduceerde het bedrijf een link-sticker. Deze functionaliteit was (net als de swipe-up) alleen beschikbaar voor Instagram-gebruikers met meer dan 10.000 volgers.

Risico op desinformatie

Doordat het volgerscriterium verdwijnt is het interessant voor kleinere accounts om meer content te delen in de Stories, aangezien dit websitebezoek op kan leveren. Het risico is wel dat er meer spam of desinformatie verspreidt kan worden. Instagram geeft aan dat ze daarom goed zullen monitoren of gebruikers zich misdragen. Indien dat het geval is, kan het bedrijf de linkfunctie bij hen blokkeren.

Niet mogelijk bij berichten in de feed

Stories blijft vooralsnog de enige plek waar je vanuit Instagram rechtstreeks links kunt toevoegen. Voor foto’s en video’s in de feed blijven om de media draaien en dus zul je een ‘link in bio’-methode moeten toepassen. Als je een eigen website hebt, is het trouwens verstandig om daarbij geen Linktree of Linkin.bio te gebruiken.

Ook interessant

Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant: